Trzeci trymestr ciąży. Sprawdź jakie dolegliwości Cię czekają i jak sobie z nimi radzić

Wpis na blogu

 
Strona główna » Blog » Jesteś w III trymestrze ciąży? Sprawdź jakie dolegliwości Cię czekają i jak sobie z nimi radzić

Jeśli zaczynasz trzeci trymestr ciąży, to idealnie trafiłaś, ponieważ jako mama dwójki, podpowiem jak radzić sobie z dolegliwościami na tej ostatniej prostej. Z jednej strony jesteś w euforii, bo już niedługo przytulisz swoje maleństwo, a z drugiej strony nasze ciało zaczyna się zmieniać. Maluch zaczyna intensywnie rosnąć, co przyczynia się do powiększenia macicy i powstania dolegliwości, których jeszcze nie doświadczyłaś.

 

Najczęściej występujące dolegliwości w trzecim trymestrze ciąży

 

Trzeci trymest w ciąży

Ból kręgosłupa

Najbardziej dotkliwy ból, z jakim zmierzyłam się w czasie ciąży, to ból kręgosłupa. Niestety cierpi na niego 50-70% kobiet w ciąży.
Ból kręgosłupa w II i III trymestrze ciąży związany jest ze zmianą postawy ciała i środka ciężkości. Powiększający się brzuch i piersi wymuszają wysunięcie miednicy i ramion do przodu. Powoduje to nadmierne obciążenie mięśni pleców, które po pewnym czasie objawia się bólem.

Uwaga, ból kręgosłupa w ciąży może być także jednym z objawów infekcji układu moczowego albo przedwczesnego porodu.
Jeśli zauważysz u siebie takie objawy jak: ból brzucha, nudności, wymioty, krwawienie z dróg rodnych, plamienie, skurcze macicy i gorączka jak najszybciej udaj się na szpitalny oddział ratunkowy w celu wykonania badań.

Istnieje kilka sposobów na radzenie sobie z bólem kręgosłupa w ciąży. Na mój kręgosłup pomagały ćwiczenia z piłką i ciepły prysznic. Ulgę przynosiła również zmiana pozycji oraz delikatny masaż.

Zgaga

Większość z Was doświadczy po raz pierwszy zgagi właśnie w ciąży. Jest to nieprzyjemne uczucie pieczenia, które rozciąga się od dolnej części mostka do dolnej części gardła. Niestety zgagi nie można pozbyć się całkowicie, ale można złagodzić odczuwane objawy. U mnie zgaga pojawiała się najczęściej wieczorem po małych grzeszkach czekoladowo czekoladowych… dlatego właśnie trzeba uważać na dietę. Unikaj gazowanych napojów, kofeiny, czekolady, kwaśnych i ostrych potraw. Nie przejadaj się, lepiej mniej, a częściej. Nie objadaj się bezpośrednio przed snem i nie pij zbyt dużo podczas posiłków. Na moje czekoladowe grzeszki pomagało zimne mleko z lodówki, piłam małymi łyczkami i po czasie zgaga znikała.

 

Zaparcia

Niestety cierpi na nie ponad 50% przyszłych mam. Spowodowane są przez hormony ciążowe, które spowalniają proces trawienia oraz powiększającą się macicę, która uciska na układ trawienny. Z zaparciami należy walczyć szybko i skutecznie, ponieważ niestety, ale przyczyniają się do powstania hemoroidów, czyli żylaków odbytu. Bardzo ważna jest dieta ciężarnej kobiety oraz aktywny tryb życia.

Co zatem na zaparcia?

  • Produkty zawierające błonnik, pełnoziarniste pieczywo, płatki, kiwi, jabłka, kasze, buraki, brokuły.
  • Picie soków warzywnych i owocowych.
  • Surowe warzywa i owoce.
  • Woda z miodem i cytryną zaraz po przebudzeniu.
  • Suszone owoce, zwłaszcza śliwki.
  • Ruch na świeżym powietrzu, spacer lub basen powinny pomóc.
  • Picie jogurtów i kefirów.

Hemoroidy

Aby ich uniknąć, należy uważać na zaparcia, jak wyżej. Jeśli jednak jest już za późno, tak jak w moim przypadku, macie do wyboru kilka metod leczenia. Specyfika leczenia tej choroby jeszcze podczas ciąży jest uwarunkowana dwoma elementami.

Po pierwsze ograniczonym dostępem do niektórych leków, które mogą być szkodliwe dla płodu, po drugie należy pamiętać, że guzki te często zmniejszają się lub całkowicie znikają po porodzie, dlatego leczenie chirurgiczne nie jest proponowane kobietom w ciąży.

Najczęściej stosuje się metody łagodzące objawy, czyli dieta bogata w błonnik, nasiadówki w gorącej wodzie, nasiadówki w wywarze z kory dębu, unikanie silnego parcia na stolec. Można również korzystać z maści i czopków według wskazań lekarza.
Jeśli po porodzie problem się utrzymuje, należy rozważyć leczenie chirurgiczne.

Bezsenność

Zgodnie z danymi zebranymi przez Amerykańską Narodową Fundację Snu bezsenność w ciąży oraz pogorszenie jakości snu zgłasza 75% kobiet. W trzecim trymestrze trudno zaradzić dyskomfortowi, który przyczynia się do tej bezsenności i po prostu trzeba to przetrwać. Istnieje kilka domowych sposobów na radzenie sobie z tym problemem.

Przede wszystkim ograniczyć drzemki w ciągu dnia, wieczorem należy przewietrzyć sypialnie, oraz zadbać o wygodny materac. W bezsenności może pomóc również aromaterapia oraz zasypianie i budzenie się o stałych porach.

Bezsenność w ciąży potrafi być bardzo uciążliwym problemem. Jeśli zdarza się często i utrudnia codzienną aktywność, kobieta powinna zgłosić się do lekarza. Oczywiście nie wolno stosować środków farmakologicznych na własną rękę.

Paulina

Paulina

Mama i żona | fotograf dziecięcy

Kocham zdjęcia i filmowe kadry pełnych emocji i uczuć. Uwielbiam zdrowy tryb życia, zdrową kuchnię i moich bliskich. Rodzina, to najwspanialszy dar jaki można sobie wyobrazić.

Click to rate this post!
[Total: 2 Average: 5]